Títol de la obra: Gran gesta! Amb morts!
Autor: Francisco de Goya y
Lucientes
Tipus
d’obra: aiguafort
(una
modalitat de gravat al buit en què la tinta es diposita a
les parts gravades o buidades)
Dimensions: 156 x 206 mm
Ubicació: Museo del grabado de
Goya Fuendetodos (Zaragoza)
Corrent
al que pertany: classicisme per la marcada anatomia mutilada dels cossos.
Descripció:
Gran
gesta! Amb morts! és l'última imatge de la sèrie de Els Desastres de la guerra
en què el pintor aragonès recrea una escena de màxima violència. Enmig d'un
descampat tres cadàvers han estat lligats a un arbre. Un d'ells, el que penja
cap per avall, ha estat desproveït dels braços i del cap. Aquesta última ha
estat clavada en una branca, mentre que les extremitats lligades pels canells
pengen de l'arbre. Al seu costat, un cadàver ha estat lligat amb una corda a la
cintura amb els braços per darrere del tors i al seu costat, amb el cap
recolzat a terra, el tercer cos sense vida les cames han estat lligades a un
tronc.
Les belles figures
dels morts són tractades amb gran afecte per Goya, destacant la delicadesa de
les línies en un assumpte d'enorme brutalitat com el que aquí es presenta,
titulant l'estampa amb sàtira. Totes aquests aberracions van haver de ser
vistes pel pintor o li van ser comptades, creant en l'espectador una fortíssima
sensació d'odi i rebuig a la guerra.
Aquestes estampes subratllen la pràctica habitual durant
la guerra de mutilar els cadàvers per restar-qualsevol traça de dignitat, cosa
que s'aplicava especialment als traïdors
Goya va poder tenir coneixement de moltes condemnes a
traïdors, algunes d'elles referides a la premsa de l'èpoc
CARACTERÍSTIQUES DEL ESTIL DE PINTURA DE GOYA:
Goya és un artista que no va romandre fidel a un sol
estil, sinó que reflecteix en les seves obres diversos estils pictòrics. En la
seva evolució com a artista es mostra com un innovador i investigador, que va
conrear tots els gèneres i tècniques. Goya va començar sent un pintor immers en
el Barroc decoratiu.
No obstant això, aviat va evolucionar cap a un estil
neoclàssic, creant un estil propi i personal. Però amb les seves últimes obres
va penetrar en els nous conceptes socials i pictòrics del segle XIX, alhora que
va prefigurar molts dels avenços artístics del segle XX. Goya va anticipar amb
el seu art les pautes de l'art contemporani, mereixent la qualificació del
crític André Malraux de "Goya és el pare de l'art modern".
RELACIONO LA ESCULTURA AMB AQUESTA IMATGE:
Relaciono l’obra de Goya
amb aquesta imatge ja que ell vol expressar la massacre de la guerra, l’horror, una escena de màxima violència
que es trobava en el temps del pintor.
PAGINES D’INTERÈS:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada