diumenge, 17 de gener del 2016

Els desastres de la Guerra 39, Francisco Goya



Desastres de la guerra 39:

Gran gesta! Amb morts


TÍTOL DE L’OBRA: Desastres de la gerra 39: Gran gesta! Amb morts.


AUTOR: Francisco de Goya y Lucientes. El pintor i gravador va néixer el 30
de mars del 1746 a Fuendetodos, España al 1746 i va morir a Burdeos, França
el 16 d’abril 1828. Va ser l’artista europeu més important del seu temps i el que 
va influenciar l'evolució posterior de la pintura.
Va treballar a la Reial Fàbrica de Tapissos, per a la qual va realitzar seixanta-tres 
cartrons. Va començar a pintar retrats i obres religioses que li van donar un gran
prestigi fins que al 1789 va ser nombrat pintor de la cort per Carles IV. 
Goya no nomes va treballar com a retratista per a la família real sinó també per a la
aristocràcia madrilenya. 
Al 1808, la invasió d’Espanya per les tropes napoleòniques va posar a l’artista en una
situació delicada, ja que va continuar sent pintor de la cort amb Jose Bonaparte, va 
ser llavors quan va plasmar els horrors de la guerra.
Però haver treballat per a Jose Bonaparte, l’artista va caure en desgracia després de 
la restauració de Fernando VII i es va retirar de la vida publica. 
Al 1819 va recaure en una malaltia que en el 1792 l’havia deixat completament sord. 
Això va contribuir a que pintés catorze murals molt grans on predominen els tons marrons,
grisos i negres. Al 1824 es va traslladar a Burdeos, França on va viure fins que va morir. 

ANYS: Després de la Guerra de la Independència d’Espanya. (1810-1815)
TIPUS D'OBRA: Va utilitzar la tècnica d'aiguafort, aiguatinta brunyida, punta seca i brunyidor. 
DIMENSIONS: Varien entre 150-200 i 180-220.

UBICACIÓMuseu Nacional del Prado.

CORRENT AL QUE PERTANY: Expressionisme

DESCRIPCIÓ: Aquesta obra és la numero 39 d’una de la col·lecció de 82 gravats que va fer Goya durant la guerra.

És un gravat en blanc i negre, amb ombres. A la obra podem veure uns civils lligats a un arbre, morts i amb senyals d’haver estat tortura, estan pràcticament nus. A la dreta veiem el cos d’un senyor, penjat a l’arbre pels peus de manera que mitja esquena li toca el terra. Al costat hi ha un altre cos, aquest penjat completament de l’arbre amb les mans lligades per darrere. Per últim veiem a un cos sense braços ni cap penjat pels genolls d’una branca del l’arbre, el cap esta a sobra d’aquesta mateixa branca i els braços estan al final de la branca penjant d’una mà.


CARACTERÍSTIQUES DEL EXPRESSIONISME QUE ES VEUEN  EN L’OBRA:

L’expressionisme va ser una moviment cultural que va sorgir a Alemanya al segla XX. 
1. L’expressionisme sempre mostrava el costat pessimista de la vida generat per les circumstancies històriques del moment com poem veure en la obra els cossos destrossats, es una imatge cruel i salvatge. 
2. També es pot destacar de l’expressionisme que les emocions de l’autor tenen una gran influencia sobre l’obra i Goya en aquell moment no estava passant per una bona etapa de la seva vida i per això veiem que la obra es en tons grisos i es trista.   
3. L’autor ha abandonat les regles tradicionals de l’equilibri de la composició temàtica ja que ha abandonat el colors i s’ha dedicat a fer ombres en gris. 


RELACIÓ DE L’OBRA AMB UNA IMATGE:

Aquest quadra em provoca un reacció entre tristesa i fastig. És trist veure com uns pobres homes has sigut torturats fins a la mort i que després els seus cossos quedin allà a un arbre com si fossin escombraries. També em fa una mica de fàstic perquè veure a un cos sense cap mi braços no resulta molt agradable. Segurament aquests homes no existien en realitat, però l’obra et fa reflexionar en que si que hi havia gent que quedava així i que potser tenien famílies que els estimava i que no els tornaria a veure mai mes.



PÀGINES D’INTERÈS:





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada