Desastres de la guerra 39:
Gran
gesta! Amb morts
TÍTOL DE L’OBRA: Desastres de la
gerra 39: Gran gesta! Amb morts.
AUTOR: Francisco de Goya y Lucientes. El pintor i gravador va néixer el 30
de mars del 1746 a Fuendetodos, España al 1746 i va morir a Burdeos, França
el 16 d’abril 1828. Va ser l’artista europeu més important del seu temps i el que
va influenciar l'evolució posterior de la pintura.
Va treballar a la Reial Fàbrica de Tapissos, per a la qual va realitzar seixanta-tres
cartrons. Va començar a pintar retrats i obres religioses que li van donar un gran
prestigi fins que al 1789 va ser nombrat pintor de la cort per Carles IV.
Goya no nomes va treballar com a retratista per a la família real sinó també per a la
aristocràcia madrilenya.
Al 1808, la invasió d’Espanya per les tropes napoleòniques va posar a l’artista en una
situació delicada, ja que va continuar sent pintor de la cort amb Jose Bonaparte, va
ser llavors quan va plasmar els horrors de la guerra.
Però haver treballat per a Jose Bonaparte, l’artista va caure en desgracia després de
la restauració de Fernando VII i es va retirar de la vida publica.
Al 1819 va recaure en una malaltia que en el 1792 l’havia deixat completament sord.
Això va contribuir a que pintés catorze murals molt grans on predominen els tons marrons,
grisos i negres. Al 1824 es va traslladar a Burdeos, França on va viure fins que va morir.
ANYS: Després
de la Guerra de la Independència d’Espanya. (1810-1815)
TIPUS D'OBRA: Va utilitzar la tècnica d'aiguafort, aiguatinta brunyida, punta seca i brunyidor.
DIMENSIONS: Varien entre 150-200 i 180-220.
TIPUS D'OBRA: Va utilitzar la tècnica d'aiguafort, aiguatinta brunyida, punta seca i brunyidor.
DIMENSIONS: Varien entre 150-200 i 180-220.
UBICACIÓ: Museu Nacional del
Prado.
CORRENT AL QUE
PERTANY: Expressionisme
DESCRIPCIÓ: Aquesta
obra és la numero 39 d’una de la col·lecció de 82 gravats que va fer Goya
durant la guerra.
És un gravat
en blanc i negre, amb ombres. A la obra podem veure uns civils lligats a un
arbre, morts i amb senyals d’haver estat tortura, estan pràcticament nus. A la
dreta veiem el cos d’un senyor, penjat a l’arbre pels peus de manera que mitja
esquena li toca el terra. Al costat hi ha un altre cos, aquest penjat
completament de l’arbre amb les mans lligades per darrere. Per últim veiem a un
cos sense braços ni cap penjat pels genolls d’una branca del l’arbre, el cap
esta a sobra d’aquesta mateixa branca i els braços estan al final de la branca
penjant d’una mà.
CARACTERÍSTIQUES
DEL EXPRESSIONISME QUE ES VEUEN EN
L’OBRA:
L’expressionisme
va ser una moviment cultural que va sorgir a Alemanya al segla XX.
1. L’expressionisme sempre
mostrava el costat pessimista de la vida generat per les circumstancies històriques
del moment com poem veure en la obra els cossos destrossats, es una imatge
cruel i salvatge.
2. També es pot destacar de l’expressionisme
que les emocions de l’autor tenen una gran influencia sobre l’obra i Goya en
aquell moment no estava passant per una bona etapa de la seva vida i per això veiem
que la obra es en tons grisos i es trista.
3. L’autor ha abandonat les
regles tradicionals de l’equilibri de la composició temàtica ja que ha
abandonat el colors i s’ha dedicat a fer ombres en gris.
RELACIÓ DE L’OBRA
AMB UNA IMATGE:

PÀGINES D’INTERÈS:
https://www.museodelprado.es/coleccion/artista/goya-y-lucientes-francisco-de/39568a17-81b5-4d6f-84fa-12db60780812
(Museo del Prado)
www.biografiasyvidas.com/monografia/goya/ (biografies y vidas)
www.arteespana.com/franciscodegoya.htm (Arte en España)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada